
Ingangsdatum verbod ongerichte reclame is uiterlijk 1 juli
Ingangsdatum verbod ongerichte reclame is uiterlijk 1 juli
Vorige | VolgendeMinister Franc Weerwind van Rechtsbescherming heeft een update gegeven wat betreft het verbod op ongerichte gokreclame. De minister heeft laten weten dat het verbod uiterlijk op 1 juli dit jaar in zal gaan.
Door de minister zijn meerdere kamervragen van Bikker, Van Nispen, Van der Staaij en Mutluer beantwoordt. Hierin liet hij weten dat het langverwachte verbod op ongerichte gokreclame uiterlijk 1 juli 2023 ingevoerd zal worden. Ook liet hij weten niets te voelen voor het voorgestelde two-strike-you’re-out systeem.
Dit systeem zou een online casino tijdelijk de vergunning moeten ontnemen als er voor een tweede keer een overtreding gemaakt zou worden. Volgens Weerwind is dit niet nodig, omdat de Kansspelautoriteit genoeg middelen heeft om de aanbieders aan te pakken als er een overtreding begaan wordt.
Als op 1 juli 2023 het verbod op ongerichte gokreclame ingevoerd wordt, is er ook direct bekend wanneer het verbod voor televisieprogramma-sponsoring en het verbod voor sportsponsoring ingevoerd zal worden. Het verbod voor televisiesponsoring zal een jaar na het ingaan van het verbod op gokreclames ingevoerd worden. Dit gebeurd dus uiterlijk op 1 juli 2024. Weer een jaar later, dus op uiterlijk 1 juli 2025, zal het verbod voor sportsponsoring ingaan.
Geen two-strike-you’re-out systeem
Weerwind liet weten dat het two-strike-you’re-out systeem niet nodig zal zijn. Kamerleden lieten weten dat het goed zou zijn om een vergunning in te trekken als een kansspelaanbieder herhaaldelijk de fout in gaat. Daarom werd er een two-strike-you’re-out systeem voorgesteld. Dit zou tijdelijk de vergunning van het online casino moeten ontnemen, bijvoorbeeld als er slechte leeftijdscontroles uitvoert.
Toch is dit niet nodig, vindt de minister. Weerwind is van mening dat de Kansspelautoriteit een handhavingsstrategie heeft die ‘’uitgaat van de beginselen van proportionaliteit en subsidiariteit’’. De toezichthouder zou naar eigen zeggen van Weerwind in de praktijk voldoende mogelijkheden hebben om partijen die in de fout gaan, weer op het rechte pad te brengen. Hierover zei hij het volgende:
‘’De ervaring leert dat norm overdragende gesprekken vaak al tot naleving van de regels leiden en lasten onder dwangsom niet nodig zijn. Als een last onder dwangsom er niet voor zorgt dat de wet wordt nageleefd kan daarnaast of in plaats van een last onder dwangsom ook een boete opgelegd worden.’’
Volgens de minister is het belangrijk dat de toezichthouder de ruimte heeft om dit maatwerk te leveren. Een two-strike-you’re-out systeem zou daar niet bijpassen.