
KSA waarschuwt Postcodeloterij voor gebruiken van rolmodel
KSA waarschuwt Postcodeloterij voor gebruiken van rolmodel
Vorige | VolgendeDe Kansspelautoriteit (KSA) heeft een waarschuwing gegeven aan de Postcodeloterij, omdat het een bekende Nederlander in heeft gezet in haar reclames. Dat is een overtreding van de regelgeving, omdat het niet langer toe is gestaan om rolmodellen te gebruiken voor reclames van kansspelen.
De persoon in kwestie was in de periode oktober 2021 – maart 2022 te zien in de reclames op tv en online voor het loterijspel ‘Deal or No Deal’ van de Nationale Postcodeloterij (NPL).
Een rolmodel inzetten voor minder risicovolle kansspelen zoals loterijen is nog toegestaan, mits deze persoon geen invloed of bereik heeft op minderjarigen en jongvolwassenen. Voordat het rolmodel ingezet wordt moet er dus eerst gekeken worden naar het bereik van die persoon. Als het rolmodel een bereik heeft onder minderjarigen en jongvolwassenen, mag deze niet in worden gezet. Jongeren zijn namelijk kwetsbaar voor het ontwikkelen van een kansspelverslaving en daarom moeten zij extra worden beschermd.
De Nationale Postcodeloterij deed pas onderzoek nadat de KSA daarnaar vroeg. Daarnaast heeft de KSA gesteld dat het betreffende rolmodel een substantieel bereik heeft onder jongeren. De Nationale Postcodeloterij had het rolmodel dus niet in mogen zetten voor haar gokreclames.
Nog geen boete
De KSA heeft daarom een waarschuwing gegeven aan de Nationale Postcodeloterij. Een boete bleef nog achterwege, vanwege de discussie rond de wijziging van de regelgeving tijdens de procedure. Die discussie ging voornamelijk over wat er moet worden verstaan onder het begrip ‘rolmodel’. Dit begrip is vanaf 30 juni 2022 nader uitgewerkt in de regelgeving.
Inzet rolmodel verboden bij meer risicovolle kansspelen
Voor meer risicovolle spellen geldt er een algeheel verbod op het gebruik van rolmodellen voor Nederlandse online casino's en andere gokbedrijven. Voor de minder risicovolle kansspelen waaronder loterijen, blijft gelden dat een rolmodel niet langer ingezet mag worden in reclames als deze een bereik heeft onder minderjarigen en jongvolwassenen.