
KSA vraagt casino’s verantwoord reclame te maken rondom WK voetbal
KSA vraagt casino’s verantwoord reclame te maken rondom WK voetbal
Vorige | VolgendeIn aanloop naar het WK Voetbal in Qatar heeft de Kansspelautoriteit (KSA) aanbieders gevraagd om op een verantwoorde manier om te gaan met de ruimte tot het maken van reclame. Uiteraard geldt deze oproep ook voor promoties tijdens het WK Voetbal.
Middels een brief heeft de KSA alle vergunninghouders een herinnering gestuurd aan de oproep van minister Franc Weerwind. In de debatten op 6 oktober 2022 en 19 oktober 2022 riep hij op reclames rondom het WK Voetbal te matigen. Dit in voorbereiding op een algeheel gebod voor ongerichte reclames voor risicovolle kansspelen.
Een algeheel reclameverbod op ongerichte reclames voor het casino online is in de maak als politieke reactie op de opening van de kansspelmarkt per 1 oktober 2021. Direct vanaf de opening werd er namelijk ongekend veel reclame gemaakt voor online gokken, wat bij velen in het verkeerde keelgat is geschoten.
Reclame regels nog steeds van kracht
Hoewel een verbod er nog niet is, is er al wel een aanpassing op het reclamebeleid doorgevoerd. Per 30 juni 2022 is het bijvoorbeeld niet meer toegestaan om gebruik te maken van rolmodellen. Denk hierbij aan ex-profvoetballers zoals Andy van der Meijde en Wesley Sneijder die bijvoorbeeld voor Betcity aan de slag gingen, maar ook Dick Advocaat die korte tijd het gezicht van “Koning TOTO” voor zijn rekening nam bij TOTO Casino.
Buitenom het feit dat de reclame zo min mogelijk belastend moet zijn rondom het WK Voetbal kijkt de KSA ook naar andere zaken. Bij het gokken op sport in Nederland zijn bijvoorbeeld niet alle weddenschap soorten toegestaan. Er mag bijvoorbeeld niet gegokt worden op gele kaarten of welk team als eerste een hoekschop toegewezen zal krijgen. De KSA heeft aangegeven extra alert te zijn op overtredingen en waar nodig te handhaven. Bovendien zullen ook illegale aanbieders nog scherper in de gaten gehouden worden. Illegale wervingen en aanbod zullen direct bestraft worden met sancties.
Over de Kansspelautoriteit
In Nederland is de Kansspelautoriteit het orgaan wat voor een verantwoorde markt rondom de kansspelen moet zorgen. Dit geldt voor zowel de online als de offline markt. De Kansspelautoriteit volgt hierbij de regels zoals deze in de wet Kanspelen op Afstand (KOA) zijn vastgelegd.
René Jansen, voorzitter van de Nederlandse Kansspelautoriteit zegt over de reclame kwestie het volgende in zijn meest recente blog:
Ik besef dat er op dit moment alleen aan kansspelaanbieders gevraagd kan worden niet alle remmen los te gooien. Het is niet afdwingbaar, maar toch doe ik het. Het imago van de kansspelsector en individuele gokbedrijven is niet heel goed. Het bombardement aan reclame na opening van de legale markt hielp daarbij niet. Ik hoop dat die les geleerd is.
Het uiteindelijke doel van de legalisering van online gokken in Nederland was uiteraard een veilige speelomgeving te creëren voor de Nederlandse speler van 18 jaar en ouder. Reclame is een hulpmiddel om mensen te kanaliseren, wat wil zeggen op het legale aanbod te wijzen. Toch is een overvloed van reclame echter contractproductie volgens de KSA en dat moet voorkomen worden.