 
 Bewustwordingsreclame's zijn effectief voor probleemgokken
Bewustwordingsreclame's zijn effectief voor probleemgokken
Vorige VolgendeEen nieuw onderzoek heeft aangetoond dat het gebruik van een bewustwordingsreclame een erg effectief middel kan zijn om de invloed van gokreclames op jongvolwassen spelers te verminderen. Het onderzoek is uitgevoerd door Swansea University, in samenwerking met de University of Bristol en CQ University in Australie. Uit het onderzoek is gebleken dat een educatieve video over gokken zorgt voor een kritischere gedachtegang onder de jongvolwassen spelers. Bovendien wordt hun betrokkenheid bij promoties van online casino’s verminderd.
Het onderzoek is gefinancierd door het Academic Forum for the Study of Gambling en werd onlangs gepubliceerd door het wetenschappelijke tijdschrift Addiction. Aan het onderzoek hebben 1200 gokkers meegedaan tussen de 18 en 29 jaar uit het Verenigd Koninkrijk. De deelnemers kregen een speciaal ontwikkelde video te zien die ruim zeven minuten duurde. Na het bekijken van deze video gaven de gokkers aan dat ze een stuk sceptischer zijn geworden tegenover casino reclames.
De sceptische houding van de jongvolwassenen bleek niet alleen op dit moment zichtbaar, maar ook op langere termijn. Een maand na het bekijken van de video bleken de deelnemers nog steeds sceptisch tegenover de gokreclames te staan. Zelfs 21% stopte volledig met het gebruik van ‘gratis’ gokpromoties.
In de speciaal samengestelde video is er gebruikgemaakt van krachtige boodschappen, satirische elementen en visuele voorbeelden. Deze combinatie heeft als doel om de strategieën van de gokindustrie bloot te leggen. Doordat in de gokreclames veelal de positieve kanten van het gokken wordt benadrukt, pakten de onderzoekers het anders aan. Ze richtten hun video voornamelijk op het blootleggen van de motieven van de gokreclames.
Veel gokreclames in het Verenigd Koninkrijk
In Engeland wordt er door de gokbedrijven jaarlijks een bedrag van €1.7 miljard geïnvesteerd door gokbedrijven. Dit geld wordt besteed van reclames op televisie tot aan reclame op voetbalshirts. Laatstgenoemde marketingmethode mag na 2026 niet meer in het VK.
De gemiddelde persoon in Engeland wordt jaarlijks blootgesteld aan ongeveer 1500 gokreclames. Dit gemiddelde wordt zelfs nog hoger dan voetbalfans meegerekend worden. Vooral voor jongvolwassenen is dit gevaarlijk, gezien deze hierdoor extra risico hebben op gokschade. Het aantal probleemgokkers in het VK is de afgelopen zeven en elf jaar zelfs verdubbeld.
De onderzoekers geven aan dat de uitkomsten zeer relevant zijn in de tijd waarin de Britse overheid bezig is met een nieuwe gokheffing. Het initiatief is daarom ook bedoeld om gokgerelateerde schade te verminderen en om verantwoord gokken te stimuleren.
Bewustworden voor Nederlandse spelers
Niet alleen in het VK is een bewustwordingsreclame van groot belang, maar ook in Nederland. Het Trimbos-Instituut heeft zich eerder al uitgelaten over dit soort reclames rondom online gokken. Ondanks dat het Trimbos-Instituut geen tegenstander is, vinden ze de manier van communicatie wel van groot belang rondom dit onderwerp.
Om een goede communicatie te stimuleren heeft het Trimbos Instituut daarom een checklist op zijn website gelanceerd. In deze checklist worden twaalf tips gedeeld rondom verantwoord communiceren over gokgedrag.
Naast het Trimbos Instituut richt ook de Nederlandse Kansspelautoriteit (Ksa) zich op meerdere bewustwordingsreclames. Met deze reclames, die vorig jaar werden gelanceerd, worden spelers bewust gemaakt van de gevaren van (online) gokken. Bovendien wordt hierbij het uitsluitingsregister Cruks gepromoot.
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 