 
 Facebook kiest voor strenger beleid tegen gokreclames
Facebook kiest voor strenger beleid tegen gokreclames
Vorige VolgendeVoordat potentiële adverteerders gokadvertenties op Facebook kunnen plaatsen, moet er nu eerst schriftelijk toestemming gevraag worden. Het social media platform heeft namelijk haar beleid inzake gokreclames een update gegeven. 
De schriftelijke toestemming kan gevraagd worden aan Meta Platforms. Dat is het moederbedrijf van Facebook en heeft dit zelf naar buiten gebracht op haar eigen website. 
Door de gokbedrijven die een advertentie willen plaatsen moet ook aangetoond worden dat zij over de juiste licenties beschikken. Dit moeten licenties zijn uit het land waarin ze willen adverteren. Er moeten verzoeken ingediend worden voor de volgende gokproducten:
-    Alle vormen van online kansspelen, waaronder gokkasten en weddenschappen. 
-    Spellen waarvan monetaire waarde onderdeel is van de toegangsmethode en iets va monetaire waarde deel uitmaakt van de prijs. Hier valt bijvoorbeeld digitale valuta zoals Bitcoin onder. Ook spellen waarbij aankopen vereist zijn om verder te kunnen spelen of spellen die een voordeel bieden bij het winnen van prijzen in gevallen waarin de prijs een geldwaarde heeft, vallen hieronder.
-    Advertenties die bestemmingspagina’s hebben die online kansspelen of spellen promoten, ook als er geen mogelijkheid is om rechtstreeks te spelen op de pagina zelf, zoals gelieerde locaties. 
Daarnaast moet elke gokreclame aan strenge eisen voldoen. Zo is het niet toegestaan dat gokreclames gericht worden op spelers die jonger zijn dan 18 jaar. Alle toepasselijke wetgeving moet nageleefd worden. Voordat een gokreclame in het betreffende land op Facebook geaccepteerd wordt, zal er in 26 verschillende landen toestemming gevraagd moeten worden. Hier valt Nederland onder, maar ook landen als het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en België.
Geldt niet voor alle gokreclames
Niet voor alle gokreclames moet er een schriftelijke goedkeurig gevraagd worden. Daarbij gaat het om de volgende gevallen:
-    Fysieke kansspelactiviteiten of gelegenheden met echt geld. Daar vallen casino’s met een fysieke locatie onder, maar ook amusementsevenementen in casino’s of het streamen van offline toernooien van poker. De advertentie of de bestemmingspagina mag in dit geval geen online kansspelen promoten of mogelijk maken. 
-    Loterijen van de staat of overheid. De adverteerder moet dan wel rechtstreeks of volledig verantwoordelijk zijn voor de activiteiten van de loterij. 
-    Prijsacties waarbij het product aangekocht wordt tegen de gebruikelijke detailhandelsprijs. De online kansspelen mogen dan niet het primaire bedrijfsmodel van de adverteerder of de uitgelichte merken zijn. 
-    Spellen die geheel gratis gespeeld kunnen worden.
Facebook aangesloten bij Reclame Code Commissie
Vorig jaar heeft Facebook zich aangesloten bij de Reclame Code Commissie (RCC). Reclames waarover de Reclame Code Commissie aanbevelingen heeft gedaan, mogen daardoor door Facebook niet meer aangetoond worden. Daar vallen onder andere gokreclames van illegale online casino’s onder. 
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 