
SLICKS geeft voorkeur aanpak reclameverbod naar Belgisch voorbeeld
SLICKS geeft voorkeur aanpak reclameverbod naar Belgisch voorbeeld
Vorige VolgendeNadat men bij EPIS, de Belgische variant van het Nederlandse CRUKS-register een stijging van 70% nieuwe inschrijvingen bij online casino’s had vastgesteld heeft de Belgische overheid bepaald dat vanaf 1 juli 2023 alle gokreclames verboden zijn.
Volgens het expertisecentrum Stichting Landelijk Informatiecentrum Kansspel Spelers (SLICKS) het enige en beste antwoord op de stijgende lijn van inschrijvingen die men ook in Nederland heeft waargenomen. Na ingang van de nieuwe Wet Kansspelen op Afstand steeg het aantal inschrijvingen bij online casino’s explosief. Dat was weliswaar te verwachten, aangezien veel spelers die al regelmatig bij buitenlandse casino’s speelden, de overstap maakten naar bekende Nederlandse goksites.
Vooral veel nieuwe spelers onder jongvolwassenen
Het SLICKS is van mening dat de intensieve reclamecampagnes van verschillende casino’s meer inschrijvingen heeft opgeleverd, met name onder jongere spelers. En dat is precies wat de wetgever niet wilde. Uit onderzoek van het Engelse adviesbureau Kartar blijkt dat van alle nieuwe inschrijvingen in het CRUKS-register zo’n 33% van de spelers pas begonnen met het spelen in een online casino nadat de nieuwe Wet Kansspelen op Afstand van kracht werd. Hierbij wordt wel de kanttekening geplaatst dat het onderzoek werd gehouden onder een relatief kleine groep spelers.
Voorzitter van SLICKS, Raymond Aronds, is van mening dat het SLICKS als adviesbureau voldoende kennis in huis heeft over de ontwikkelingen rondom online kansspelen. Hij vindt het van essentieel belang dat het SLICKS duidelijke adviezen naar buiten brengt en wordt betrokken bij nieuwe maatregelen om met name jongvolwassenen te wijzen op de risico’s die online kansspelen met zich mee kunnen brengen. Het SLICKS is van mening dat Nederland er goed aan zou doen het voorbeeld van België te volgen het reclame maken van online casino’s en andere vormen van kansspelen geheel aan banden te leggen.
Overheid heeft gokreclames onderschat
Al snel na de introductie van de nieuwe Wet Kansspelen op Afstand werd duidelijk dat er te weinig rekening was gehouden met de impact van gokreclames. Enorme reclamecampagnes werden opgestart en van de ene op de andere dag kwam men overal reclames tegen voor online casino’s. De overheid kwam al snel met een pakket van maatregelen, maar dat was eigenlijk te laat. Ook de Nederlandse gokwereld zag al snel in dat er iets moest gebeuren om reclames beter te reguleren en kwam met eigen richtlijnen.
Op dit moment zijn er een groot aantal regels waar casino’s uit Nederland zich aan moeten houden. Zo mogen er geen rolmodellen worden gebruikt en mogen reclames niet gericht zijn op jongeren en jongvolwassenen. Wat het SLICKS betreft zijn deze maatregelen dus niet voldoende en geeft de voorkeur aan een geheel verbod om reclames voor online kansspelen.