 
 Tabcorp krijgt miljoenenboete voor illegale marketing richting VIP spelers
Tabcorp krijgt miljoenenboete voor illegale marketing richting VIP spelers
Vorige VolgendeHet Australische gokbedrijf Tabcorp is door de Australian Communications and Media Authority (ACMA) beboet met ruim 4 miljoen Australische dollar – omgerekend zo’n €2,25 miljoen. Aanleiding voor deze ingrijpende maatregel is het grootschalig versturen van marketingberichten aan VIP klanten zonder te voldoen aan de regels die zijn vastgelegd in de Australische Spam Act 2003.
Overtredingen in drie vormen vastgesteld
Uit onderzoek van de ACMA blijkt dat Tabcorp in een periode van drie maanden, tussen 1 februari en 1 mei 2024, maar liefst 2.598 berichten via sms en WhatsApp heeft verstuurd aan VIP spelers van het online casino. In deze berichten ontbrak de mogelijkheid om je af te melden – een fundamentele verplichting volgens de wet. Daarnaast zijn nog eens ruim drieduizend berichten verstuurd zonder dat duidelijk was wie de afzender was. En in 11 gevallen werden berichten verzonden zonder dat de ontvanger daar toestemming voor had gegeven.
Strenge woorden van toezichthouder ACMA
De toezichthouder spreekt van een ernstige schending van de wet. Vooral omdat het hier gaat om een bekende partij in de gokwereld, die als voorbeeldfunctie zou moeten fungeren. De Spam Act verplicht bedrijven om expliciete toestemming te verkrijgen van klanten voordat marketingberichten worden gestuurd. Bovendien moet elke boodschap duidelijk maken van wie deze afkomstig is én moet er een eenvoudige mogelijkheid zijn voor ontvangers om zich af te melden.
Kwetsbare spelers en VIP programma’s onder de loep
Samantha Yorke, een vertegenwoordiger van ACMA, noemt het opvallend dat juist binnen de zogenoemde VIP programma’s de regels zijn overtreden. Volgens haar zijn het lang niet altijd vermogende ‘high rollers’ die in zulke programma’s terechtkomen. Integendeel: sommige VIP klanten kampen juist met aanzienlijke verliezen. Dat maakt hen extra kwetsbaar voor agressieve marketing. Juist daarom is het van groot belang dat gokbedrijven zich aan de regels houden en hun systemen zo inrichten dat spam en misbruik worden voorkomen.
Driejarige overeenkomst met hervormingsplicht
Naast de boete heeft Tabcorp ingestemd met een driejarige bindende overeenkomst met de ACMA. Onderdeel daarvan is dat het bedrijf haar volledige marketingsysteem tegen het licht moet houden en – waar nodig – structurele aanpassingen moet doorvoeren. Ook zijn er verplichte rapportages en audits afgesproken, en moeten medewerkers worden bijgeschoold op het gebied van wet- en regelgeving.
ACMA houdt toezicht op naleving afspraken
De ACMA heeft aangegeven scherp toezicht te houden op de naleving van deze afspraken. Mocht Tabcorp opnieuw de fout ingaan, dan kunnen nieuwe sancties niet worden uitgesloten. De boete die nu is opgelegd geldt als een duidelijk signaal: zelfs voor de grootste spelers in de markt is er geen ruimte voor laksheid of nonchalance als het gaat om consumentenbescherming.
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 