ASA tikt 3 online casino’s op de vingers om gokreclames
ASA tikt 3 online casino’s op de vingers om gokreclames
Vorige VolgendeOnlangs zijn er 3 klachten behandeld in het Verenigd Koninkrijk door de Advertising Standards Authority (ASA). Deze klachten stonden alle 3 in het teken van gokadvertenties op social media.
Het ging hierbij om video’s en berichten die op platforms als X en YouTube verschenen, van de goksites Betway, Sky Bet en Kwiff. In alle gevallen ging het om advertenties die mogelijk een sterke aantrekkingskracht hebben gehad op jongeren onder de 18 jaar.
Marketing met Formule 1-coureur Lewis Hamilton
De klacht bij de ASA tegen Kwiff ging over een bericht op X (voorheen Twitter) van 14 juli 2024, waarin Formule 1-coureur Lewis Hamilton te zien was. Een onderzoeker van de University of Bristol diende de klacht in, omdat Hamilton mogelijk een sterke aantrekkingskracht heeft op minderjarigen, aldus de BBC.
Kwiff verklaarde dat de post bedoeld was om bezoekers naar hun blog te trekken, die losstond van hun goksite en dat hun volgers geen minderjarigen omvatten. De ASA onderzocht echter het aantal jonge volgers van Lewis Hamilton in het Verenigd Koninkrijk en concludeerde dat de advertentie waarschijnlijk erg aantrekkelijk was voor jongeren onder de 18 jaar.
Daarom werd de advertentie als onverantwoordelijk bestempeld en moest Kwiff de post verwijderen of aanpassen.
Klacht tegen Betway
Een YouTube pre-rolladvertentie van online casino Betway, uitgebracht op 17 mei 2025, liet fans zien die Chelsea FC-sjaals en -kleding droegen. De klacht richtte zich op het gebruik van het Chelsea-logo en de mogelijke aantrekkingskracht op jongeren. Betway voerde aan dat de advertentie bedoeld was voor kijkers van 25 jaar en ouder en dat de stadionbeelden slechts als achtergrond dienden voor een beloningscampagne.
De ASA concludeerde echter dat de combinatie van het clublogo en de stadionsetting waarschijnlijk sterk aantrekkelijk was voor personen onder de 18 jaar. Omdat YouTube geen betrouwbare leeftijdsverificatie bood om dit te voorkomen, werd de advertentie als onverantwoordelijk beoordeeld. Betway kreeg de opdracht de advertentie niet opnieuw in dezelfde vorm te gebruiken.
Klacht tegen Sky Bet
Bij Sky Bet ging het allemaal om een marketing tweet op X, geplaatst op 9 februari 2023. Deze tweet bevatte een video van The Overlap-podcast met Gary Neville. De ASA ontving een klacht over de aanwezigheid van Gary Neville en de vraag of hij een sterke aantrekkingskracht had op jongeren onder de 18 jaar.
Sky Bet verklaarde dat de podcast volwassen thema’s behandelde en dat de advertentie uitsluitend was gericht op gebruikers van 25 jaar en ouder. De ASA onderzocht echter het aantal minderjarige volgers van Neville op sociale media en concludeerde dat de tweet waarschijnlijk sterk aantrekkelijk was voor deze leeftijdsgroep. De advertentie werd daarom als onverantwoordelijk beoordeeld, en Sky Bet kreeg de opdracht deze niet opnieuw in dezelfde vorm te publiceren.