
Sparta verwelkomt Eurojackpot als nieuwe shirtsponsor
Sparta verwelkomt Eurojackpot als nieuwe shirtsponsor
Vorige VolgendeSparta Rotterdam begint het nieuwe seizoen met een nieuwe naam op de mouw van het shirt. Waar vorig jaar TOTO nog zichtbaar was, staat daar nu Eurojackpot.
Beide merken vallen onder de Nederlandse Loterij, maar door veranderde regels mocht bookmaker en online casino TOTO niet langer blijven.
Verbod op sportreclame’s
De reden? Sinds juli 2025 geldt in Nederland een verbod op zogenoemde sportreclame voor risicovolle kansspelen. Daaronder vallen dus ook online bookmakers zoals TOTO. Deze regels zijn ingevoerd om kwetsbare groepen, zoals jongeren, beter te beschermen tegen gokverslaving. Shirtreclame wordt gezien als ongerichte gokreclame, omdat het een breed publiek bereikt.
Loterijen zoals Eurojackpot vallen echter niet onder dat verbod. Ze worden gezien als minder risicovol, omdat spelers slechts af en toe meedoen en niet continu kunnen inzetten. Daarom mag Eurojackpot nog wel zichtbaar zijn op voetbalshirts, in stadions en bij andere sportevenementen.
Alsnog reclame op shirts
Voor Sparta betekent dit dat de samenwerking met de Nederlandse Loterij gewoon doorgaat, maar met een ander merk in beeld. Volgens de club past Eurojackpot goed bij de waarden van Sparta. Het merk is volgens hen herkenbaar, benaderbaar en met een flinke dosis ambitie.
Eurojackpot is inmiddels op meer plekken in het voetbal te zien. Ook bij clubs als AZ en FC Twente prijkt het logo op de mouw en het merk is verbonden aan de KNVB Beker en het vrouwenvoetbal.
Voor Sparta is het simpel, met Eurojackpot op het shirt begint het elftal aan een fris seizoen, in lijn met de wet en met een vertrouwde partner.