Reclame Code Commissie beoordeeld reclame Postcode Loterij
Reclame Code Commissie beoordeeld reclame Postcode Loterij
Vorige VolgendeOnlangs heeft de Reclame Code Commissie een klacht die gemeld is over een reclame van de Nationale Postcode Loterij. Volgens de melder van de klacht was de boodschap van de Postcode Loterij misleidend, doordat er niet is vermeld welk deel van de inleg daadwerkelijk wordt gegeven aan de goede doelen.
De voorzitter van de reclamewaakhond heeft de reclame uitgebreid geanalyseerd en heeft geoordeeld dat er geen probleem zit in de advertentie. Volgens de reclamewaakhond voldoet de reclame volledig aan de Nederlandse Reclame Code.
Pre-roll van een podcast
De klacht stond in het teken van een pre-roll die voorafging aan een podcast. In de reclame van de Postcode Loterij werd medegedeeld dat deelnemers met hun lot elke maand goede voelen steunen. Deze goede doelen staan in het teken van een rechtvaardige, groene en gezonde wereld.
De melder van de klacht vindt dat de Postcode Loterij zich hiermee presenteert als de ideale manier om bij te dragen aan goede doelen, terwijl daadwerkelijk enkel een klein percentage van de inkomsten daadwerkelijk naar goede doelen gaat.
Opbrengst naar goede doelen
De Nationale Postcode Loterij reageert dat er nergens in de reclame wordt beweerd dat het grootste gedeelte van de inkomsten naar het goede doel gaat. Volgens de loterij is het duidelijk dat er ook een groot gedeelte gaat naar de prijzen en de kosten die gemaakt worden door de organisatie.
Volgens de loterij gaat minimaal 40% van de opbrengst naar goede doelen. De loterij wijst hierbij op de jaarverslagen en andere publieke informatie, die te vinden is op de website van de loterij. In het jaar 2024 heeft de loterij zelfs ruim €363 miljoen betaald aan loterijen, wat een stijging is van €14 miljoen ten opzichte van 2023.
De voorzitter van de Reclame Code Commissie is het eens met dit standpunt. Volgens de commissie zegt de reclame niet dat meespelen met de Postcode Loterij beter is dan vrijwilligerswerk doen of direct geld geven aan een goed doel. Omdat de informatie klopt en er niets belangrijks wordt weggelaten, is er geen sprake van misleiding.
De klacht is daarom afgewezen.