
ASA waarschuwt LiveScore Bet voor gokreclames bij jeugd
ASA waarschuwt LiveScore Bet voor gokreclames bij jeugd
Vorige VolgendeLiveScore Bet heeft onlangs een waarschuwing ontvangen van de Advertising Standards Authority (ASA). Deze waarschuwing is gegeven doordat er advertenties van de LiveScore-app zichtbaar waren voor jongeren onder de 18 jaar. De reclametoezichthouder in het Verenigd Koninkrijk heeft het online casino opgedragen om ervoor te zorgen dat er geen reclames meer zichtbaar zijn voor jongeren.
Aan het begin van het jaar waren er 2 reclames voor LiveScore Bet te zien in de LiveScore app. In deze app kunnen gebruikers live tussenstanden van sportwedstrijden volgen. Doordat het de versie was voor jongeren onder de 18 jaar, werd er al snel een klacht ingediend bij de Advertising Standards Authority (ASA).
Advertentie op een Android apparaat
Volgens de aangever kwam de advertentie tevoorschijn op een Android apparaat. In de app voor jongeren werd het logo van LiveScore Bet zichtbaar met daarnaast een aan- en uitknop. Door de knop aan te zetten kregen de gebruikers quoteringen te zien van elke wedstrijd. De gebruikers die op de aan-knop klikten kwamen ook direct terecht in de app van LiveScore Bet.
De andere gemelde advertentie kwam tevoorschijn in de app van iOs. In deze advertentie werden de quoteringen en opstellingen zichtbaar van 2 voetbalteams. Bovendien stond er ook een disclaimer bij met: “18+ Bet responsible. BeGambleAware.org”.
Waarschuwing van ASA
In een reactie aan de Advertising Standards Authority (ASA) gaf het online casino aan dat ze hadden gekozen voor LiveScore als reclamepartner, omdat de doelgroep van de app voornamelijk volwassenen waren. Bovendien had het online casino een leeftijdscontrole geïmplementeerd om te voorkomen dat specifieke inhoud werd getoond aan jongeren.
In een uitspraak laat de ASA weten dat de reclames de gokreclamewet van het Verenigd Koninkrijk hebben overtreden. De toezichthouder heeft hierbij ook direct kenbaar gemaakt dat dit niet meer voor mag komen en dat de reclames enkel nog zichtbaar mogen zijn voor de juiste doelgroep.